Blog (nejen) pro muže v ošetřovatelství...

Vítejte na blogu projektu, který se věnuje jedné z nejaktuálnějších výzev dnešního zdravotnictví: lidským zdrojům. Věřím, že kvalitní a bezpečná péče začíná u spokojených a motivovaných zdravotníků. Mým cílem je zatraktivnit práci ve zdravotnictví a zásadně zlepšit pracovní podmínky těch, kteří denně pečují o naše zdraví. Zaměřuji se na klíčové oblasti jako jsou lidské zdroje, organizační resilience zdravotnických týmů v zátěžových situacích, efektivní leadership, pozitivní firemní kultura a zdravý životní styl ve zdravotnictví. Chci inspirovat a pomáhat nejen jednotlivým zdravotníkům, ale i celým organizacím, aby společně mohli poskytovat špičkovou péči s radostí a profesionalitou. Připojte se ke mně na cestě k lepšímu zdravotnictví, kde je spokojený personál základem úspěchu. Společně můžeme vytvořit prostředí, kde je radost pracovat a které zároveň poskytuje tu nejlepší možnou péči pacientům.

pátek 31. března 2017

Síla empatie, aneb co je to dobrá péče?

Pojďme si nyní položit otázku, co je to vlastně kvalitní ošetřovatelská, či lékařská péče? V čem ona kvalita spočívá, jistě závisí na velkém množství ukazatelů, ale my se zde zaměžíme zejména na to, jak kvalitu péče vnímají sami pacienti a jejich příbuzní.

V roce 2001 byla v časopisu Journal of Advanced Nursing publikována zajímavá studie, v rámci které byli pacienti a příbuzní dotazováni na to, jak kvalitní a nekvalitní péči vnímají. Autor studie shromáždil data, pocházející od 37 pacientů a 7 příbuzných, se kterými byly vedeny strukturované rozhovory a jejich výsledky pak byly podrobeny analýze. 

Studie ukázala, že příjemci péče (tedy pacienti i jejich rodiny) vnímají jako klíčový její interpersonální aspekt. Dobrou kvalitu péče charakterizovali jako vysoce individualizovanou, zaměřenou na pacienta, jako člověka a na jeho potřeby, velmi pozitivně je vnímána osobní angažovanost a zájem ošetřovatelského personálu o pacienta, jako o člověka, empatický přístup, snaha o respektování hodnot a postojů pacienta. Důležité je pro pacienty soukromí a respektování jejich práv. Velmi negativně na druhou stranu pacienti a jejich blízcí vnímají něco, co bychom mohli nazvat jako "rutinizaci péče", kdy je pacient nucen čelit tomu, že je jen jedním z mnoha. Kdy je vydán na pospas systému medicíny ve kterém nemůže nic ovlivnit.

Ano, je třeba říci, že v českých podmínkách je leckdy velice obtížné dostát všem výše jmenovaným zásadám "dobré péče". Personálu je málo, je zahlcen dokumentací a je často špatně placen. Inspirací pro napsání tohoto kátkého článku je spíše opětovné uvědomění si, že pokud chce jakákoliv nemocnice dělat špičkovou medicínu, musí poskytovat i špičkovou péči ošetřovatelskou - i v tom smyslu, ve kterém jí pacienti vnímají. Ve světle citované studie je jasné, že na to, jak kvalitu péče vnímají pacienti, má velký vliv přístup nejen lékařů, ale také, a to z velké části, přístup sester i každého jednotlivého ošetřovatele/ky, či sanitáře. 

Představte si, že se ocitnete "v botách druhého člověka". Budete slyšet, vidět a prožívat to,co prožívá on." Co myslíte? Když poznáte "příběhy svých pacientů", budete o ně pečovat jinak? Video: Empathy: The Human Connection to Patient Care (YouTube/Cleveland Clinic)

ATTREE M.  Patients' and relatives' experiences and perspectives of `Good' and `Not so Good' quality care;  Journal of Advanced Nursing 33(4) (2001), 456±466