Lidští kanárci mají podobný úkol a sice chránit zdraví a životy výsadkářů v průběhu tzv HALO-HAHO výsadkových operací. Jde o typ seskoků, při kterých výsatkáři vyskakují z letadla ve výčce kolem deseti kilometrů a na místo operace se pak dostávají v hlubokém utajení například pěším přesunem, nebo tam doplavou.

HAHO (High-Altitude High Opening) je metoda seskoku, při které parašutista otevře svůj padák ve velké výšce a na místo určení postupným sestupem doplachtí. Akční radius se při takovémto typu sestupu pohybuje kolem 50 km. Tento typ výsadku se volí tehdy, existuje li velké riziko např detekce a sestřelu letadla nepřátelskými silami.
Zdroj: Armádní Noviny
Zdravotní rizika HALO-HAHO seskoků...
Příslušníci speciálních sil jsou jistě na nebezpečí, která na ně číhají při jejich riskantních akcích , zvyklí. Nicméně, rizika, spojená s výškovými seskoky jsou dosti specifická a můžou každou tajnou misi ukončit hned na jejím začátku. Se stoupající výškou klesá parciální tlak kyslíku ve vdechovaném vzduchu. To může u člověka vést k rozvoji hypoxie. To samozřejmě výsadkáři dobře vědí a jsou proto vybaveni dýchacími přístroji. A právě proto, aby na správnou funkci dýchacích přístrojů dohlédl, je na palubě letadla "kanárek", neboli Physiolohy Technician. Jeho úkolem je včas odhalit případné problémy. Kontroluje nejen techniku, ale také zdravotní stav výsadkářů. Jeho práce na palubě se před každým seskokem, řídí přísným protokolem.
Jedním z rizik, kterým jsou výsadkáři ve velkých výškách ohroženi je tzv. kesonová (dekompresní) nemoc. Pravda, tento stav známe spíše z potápění, ale i v letectví se s ním můžeme setkat, a to zejména při rychlém výstupu do velkých výšek. Pokles atmosférického tlaku způsobí uvolňování bublin dusíku (plynová emólie), který může na různých místech v těle způsobit potíže od těch méně závažných, jako jsou různé parestézie, až po těžkou embolizaci některého z orgánů. To je také důvod, proč je součástí přípravy na seskok také speciální protokol, na který "kanárci" na palubě dohlíží. V rámci této přípravy výsadkáři 30-45 minut před opuštěním letadla inhalují 100% kyslík. Tím se zvyšuje jeho parciální tlak v krvi a při tom dochází k uvolňování přebytečného dusíku. Má to však své ale. Tím "ale" myslím kyslíkovou toxicitu. Odhalení jejích projevů a okamžité provedení protiopatření patří také mezi základní pracovní povinnosti HAAMS Physiology Techniciana.
Vyčerpání, projevy mrazu, úzkostné stavy, účinky sedativ a takto bychom mohli pokračovat dál a dál. Snad je z předchozího článku jasné, že zdravotnický specialista, který nese označení HAAMS Physiology Technician, je důležitou součástí a přispívá velkou měrou k úspěchu speciálních operací.
https://www.dvidshub.net/news/220089/aircraft-canaries-haams-technicians-breathe-life-into-mission
https://en.wikipedia.org/wiki/High-altitude_military_parachuting
http://www.armadninoviny.cz/smrtici-vyska-aneb-kdyz-se-zacne-varit-krev.html